Ce mai învârte Grimus (sau interviu cu Vali Rauca)

22Feb11

Goosebumps

Grimus au terminat înregistrările pentru viitorul album, tocmai s-au întors dintr-un mini-turneu, iar vineri cântă la Cluj. Am povestit cu Vali despre toate astea, despre planurile lor şi noul album Radiohead.

 

Indiescouts: Aţi început anul foarte activ, terminând ultima parte a înregistrărilor pentru noul album la Cluj. Cum v-aţi simţit în noul studio al lui Nimrod şi cum a influenţat finalizarea materialului faptul că v-aţi aflat acasă?

Vali Rauca: Într-adevăr, dacă de obicei ianuarie era o lună cam amorţită, de data aceasta a fost diferit. La trecerea dintre ani am cântat pe trenul Beck’s, în 15 ianuarie am cântat în Bucureşti la club Wings, iar după aceea am înregistrat ultima parte a albumului în Cluj. Experienţa cu Nimrod a fost una aşa cum ne obişnuise, e un bun profesionist, e foarte calm, totul în studioul lui funcţionează şi nu am avut nici o surpriză. Experienţa în studio a fost îndulcită de soţia lui Nimrod care ne vizita din când în când cu un „enormous cookie jar” plin de biscuiţi de toate felurile ce mergeau perfect cu ceaiul negru. Era momentul cel mai aşteptat din cadrul înregistrărilor (râde) Ne-am simţit ca acasă, ne place să înregistrăm în Cluj, după cum am mai spus, întotdeauna ne vom opune migraţiei tuturor trupelor din provincie spre Bucureşti.

IS: Eşti mulţumit de modul în care aţi încheiat înregistrările? Privind în urmă, te gândeşti la vreo parte de pe album pe care ai aborda-o diferit acum când ai o privire de ansamblu a întregului material?

VR: Sunt foarte mulţumit, trupa a evoluat foarte mult de la înregistrarea primului material iar Adam face treabă excelentă. Partea cea mai grea a fost să ne decidem la ce piese vom renunţa înainte de înregistrări. Am aflat de la producătorul nostru că cele mai multe trupe cu care a lucrat aveau, din tot materialul candidat pentru album, maxim opt piese bune, iar restul de obicei trase de păr şi chinuite să aibă o formă. Nu a fost cazul nostru. Poate şi pentru că a trecut destul de multă vreme de la lansarea Panikon din 2008, s-au adunat destul de multe piese reuşite, iar decizia a fost una dificilă.

Deşi va suna ciudat ce urmează să spun, poate singurul meu regret e că albumul va conţine prea multe piese „single-ish”, pentru că de tonuri şi de mix nu îmi fac probleme.

IS: Aţi experimentat lucruri noi, aţi introdus vreun instrument nemaintalnit până acum în soundul Grimus?

VR: Toata abordarea lui Adam a fost noua pentru noi. El e de parere ca in muzica rock nu trebuie sa fii intotdeauna inteligent si perfectionist. Rock-ul e mai mult exprimare, atitudine si tupeu si feeling. Au ramas inregistrate pe album parti care in mod normal noi le-am fi retras doar pentru ca acele mici greseli umanizeaza si personalizeaza piesa. Chiar daca o tema instrumentala apare de mai multe ori in piesa, niciodata Adam nu a copiat-o dupa ce am inregistrat-o o data. A trebuit sa o tragem de cate ori a fost nevoie din considerentul ca suntem o trupa live foarte bine inchegata si albumul de studio trebuie sa nu fie prea departe de energia emanata pe scena, care nu e una masinala si repetitiva.

In legatura cu instrumente ciudate, am colaborat cu Marcel de la Alternativ Quartet care a introdus Thereminul pe una din piesele noastre. E un instrument ciudat, care a facut scena inregistrarilor sa arate ca un numar de magie. Personal, cred ca daca alienarea ar avea o frecventa perceptibila de urechea umana, ar suna cam la fel.

IS: Pe când se preconizează data lansării, v-aţi gândit la modul de distribuţie al albumului şi la posibile locaţii pentru concertele de promovare?

VR: Nu putem vorbi încă de o dată concretă de lansare, întreabă-ne peste vreo lună, când se vor mai elucida din mistere. Despre distribuţie şi locaţii posibile cei mai în măsură să vorbească sunt Ernesto Bianchi şi Ionuţ Sandu, acesta e rolul lor printre multe altele.

IS: Tocmai v-aţi întors dintr-un mini turneu? Cum a fost concertul alături de Byron, ce reochestraţie apreciezi cel mai mult de pe noul lor albumul? Cât de spontană a fost interpretarea „Time to be good friends” alături Dan Byron de pe encoure-ul lor?

VR: A fost foarte fain în acest mini-turneu. Relaţiile dintre noi ca trupă mi se par din ce în ce mai sudate. Organizarea concertului de lansare byron a fost impecabilă, meritul managerului lor Codruţ trebuie subliniat aici. Mi se pare o idee bună reinterpretarea, în manieră proprie a unor piese româneşti cunoscute. Trupa Byron  a sunat excelent şi a fost o plăcere să-i văd live. „Graniţa-n Raniţă”, piesa Adei Milea pe care Dan îşi etalează calităţile de vocal de clasă iar soloul chitaristului Costin Oprea ne aduce aminte de Gilmour prin spaţialitate. „Chihlimbar” mi-a plăcut foarte mult pentru că îmi place şi varianta originală Luna Amară iar cei de la Byron au făcut-o la un tempo mai apăsător, „Dacă Vrei” e încă una care îmi place.

Spontaneitatea interpretării piesei „Time To Be Good Friends” alături de trupa Byron a fost foarte mare. Prima dată când am repetat-o a fost la proba de sunet, iar a doua oară a fost în concert la bisul lor. A fost o experienţă interesantă, în care piesa a ieşit bine mai mult datorită pasiunii cu care s-a cântat decât corectitudinii muzicale propriu-zise. Sunt onorat că am cântat pe scenă alături de trupa Byron o piesă de-a trupei Grimus în faţa a o mie de oameni care o ştiau.

IS: Câteva cuvinte cheie despre concertul de la Reghin?

VR: Reghin a fost ultima oprire din mini-turneu. Oameni primitori, câţiva fani veniţi din oraşe învecinate, club cu un sunet decent. Un concert bun. Tot acolo ne-a venit şi o idee de afaceri pentru venituri suplimentare în cadrul trupei. Ne-am hotărât să lansăm o nouă jucărie sexuală, „Păpuşă Gonflabilă Csapo” care are următoarele caracteristici: scuipă tot timpul, ochii ei par a se uita tot timpul la dinţii tăi, iar când o goleşti de aer miroase foarte rău. Credem ca va fi un „best seller”.

IS: Cântaţi vineri la Cluj, pentru prima dată anul acesta şi într-o locaţie nouă. Ce pregătiţi special?

VR: E concert Grimus în Cluj. Din această propoziţie se subînţelege că se vor întâmpla lucruri speciale. Vă aşteptăm în număr cât mai mare pentru că iubim publicul din Cluj.

IS: Cum ţi se pare noul album Radiohead şi modul în care a fost lansat?

VR: Noul album Radiohead nu m-a impresionat în ansamblu. Aştept şi sper că de fapt ne-au păcălit şi urmează să mai pună la vânzare, aşa, neanunţaţi, adevăratele piese de pe album. Asta e impresia mea. Din live-urile şi proiectul solo al lui Thom Yorke auzisem vreo câteva piese care deja mă gândeam că vor rupe normele instrumentate de extraordinarii muzicieni din Radiohead. Din această cauză aşteptam cu nerăbdare albumul. Dar se pare că au venit cu piese aproape în totalitate noi şi fug din ce în ce mai departe de rock. Singura piesă care m-a prins şi ascultând-o regăsesc fiorul pe care mi l-a dat dintotdeauna Radiohead e „Lotus Flower”, cu un refren care m-a pătruns instantaneu. Pe de altă parte, videoclipul îmi place foarte mult, spre deosebire de alţii care vorbesc foarte urât despre el. Îl găsesc chiar sublim pe alocuri. Oricum, e foarte posibil că şi celelalte piese să mă prindă încet încet pentru că aşa mi s-a mai întâmplat cu foarte multe piese de la ei. Niciodată n-o să pot să fiu cu adevărat supărat pe Radiohead.

Grimus vor concerta la Euphoria Music Hall vineri 25 fev., ora 22:00.


One Response to “Ce mai învârte Grimus (sau interviu cu Vali Rauca)”


  1. 1 Ce mai învârte Grimus | Slicker

Lasă un răspuns

